Sustainability

Returtransporter

Returtransporter

Sedan 2006 har e-handel årligen vuxit med drygt 10%, men hade under 2020 en tillväxt med hela 40%. Detta är en tydlig indikator på att e-handel är här för att stanna. För att kunna konkurrera med fysiska butiker behöver e-handeln erbjuda kunden provrummet hemma, med möjlighet till retur. Returen är alltså ett nödvändigt ont som måste finnas för att kunna tillhandahålla handel på nätet. I dagsläget kan en tröja som returneras skickas upp till 250 mil enbart för att vikas om och läggas i en ny plastpåse. Allt detta innan e-handelsbutiken i fråga får tillbaka tröjan för vidare försäljning. Då returgraden inom fast fashion är över 33% ger returer ett väldigt stort klimatavtryck.      


Varför de långa returtransporterna?

Till att börja med ligger e-handelsbutikens lager ofta geografiskt långt från kunden, vilket medför långa transporter i detta skede. Vidare har e-handelsbutiker så pass pressade marginaler att de måste ta till extrema åtgärder för att vara lönsamma. De väljer därför ofta att förlägga returhanteringen till utlandet, där de får billigast arbetskraft och returlagerhantering.


Ett hållbart alternativ

Logtech-bolaget Turnr vill göra e-handelsreturer mer hållbara, och erbjuder ett alternativ som kortar ner de långa returtransporterna avsevärt.

När en kund väljer att returnera en vara möjliggör Turnrs tekniska lösning att e-handelsbutiken kan sälja varan vidare till en ny köpare som bor i närområdet. Kunden som genomför returen packar varan som den själv velat motta den. På upphämtningsdagen lämnar kunden paketet utanför sin dörr, som därefter levereras direkt hem till den nya köparen. Transportsträckan minskar med upp till 95% och e-handelsbutiken omsätter returen 12 gånger snabbare än i det gamla returflödet. Turnr involverar kunden i returprocessen, vilket gör denne delaktig i arbetet mot en mer hållbar och miljövänlig konsumtion.


Related posts

Get in touch

hello@turnr.se

Or